Mapping the Archive

Visualisierung und Vermittlung des audiovisuellen Archivs des Berliner Künstlerprogramms des DAAD / Visualizing and Communicating the DAAD Artists-in-Berlin Program Audiovisual Archive

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Joan Jonas

He Saw Her Burning

(1983)
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Joan Jonas

Archival digital copy / Archivdigitalisat (U-Matic), 22 Min.  
Archiv des Berliner Künstlerprogramm des DAAD © Joan Jonas

The video He Saw Her Burning is based on a narrative video performance of the same name that Joan Jonas performed in November 1982 in the attic of a former ABG factory in the Berlin district of Wedding. Joan Jonas developed this performance during her stay with the DAAD Artists-in-Berlin Program on the basis of two news reports: The first reported in July 1982 about an American soldier in Mannheim who stole a tank; the second story came from the Journal American in August 1982 and dealt with a seemingly unprovoked flaming death of a young woman witnessed by a man sitting in his car. Joan Jonas herself combined, through objectively meaningless activities, the various video and film fragments as a medium, a kind of catalyst that presents a situation without comment.


“According to Joan Jonas, this work emerged from her relationship to the landscape of past and present Berlin, in which she lived as a foreigner in relative isolation during her eight-month stay and was exposed to the eavesdropping of the British and American soldiers' radio stations.”

- translation from René Block's introduction to the catalogue for the exhibition He saw her burning at the daadgalerie (February 25 - March 18 1984)


→ Exposé of He Saw Her Burning as pdf (english)

Flyer zu He Saw Her Burning (Ausstellung in der daadgalerie, 1983)
Digitalisat, Archiv des Berliner Künstlerprogramm des DAAD

Das Video He Saw Her Burning basiert auf einer gleichnamigen narrativen Videoperformance, die Joan Jonas im November 1982 im Dachgeschoß einer ehemaligen ABG-Fabrik im Berliner Bezirk Wedding aufführte. Joan Jonas entwickelte diese Performance während ihres Aufenthaltes mit dem Berliner Künstlerprogramm des DAAD aufgrund zweier Nachrichtenmeldungen: Die erste berichtete im Juli 1982 von einem amerikanischen Soldaten in Mannheim, der einen Panzer stahl; die zweite Geschichte entstammte dem Journal American vom August 1982 und beschäftigte sich mit einem scheinbar grundlosen Flammenfreitod einer jungen Frau, der von einem in seinem Auto sitzenden Mann beobachtet wurde. Joan Jonas selbst verband, durch objektiv sinnlose Tätigkeiten, die verschiedenen Video- und Filmfragmente als ein Medium, eine Art Katalysator, der eine Situation kommentarlos präsentiert.


"Nach Aussage von Joan Jonas entstand diese Arbeit aus ihrer Beziehung zur Landschaft des vergangenen und gegenwärtigen Berlin, in der sie als Fremde während ihres acht Monate währenden Aufenthaltes vergleichsweise isoliert lebte und dem Abhören der englischen und amerikanischen Soldatensender ausgeliefert war."

- aus René Blocks Einleitung zum Katalog der Ausstellung Er sah sie brennen in der daadgalerie (25. Februar - 18. März 1984)


→ Exposé zu He Saw Her Burning als pdf (deutsch)


Griebnitzsee, 14109 Berlin-Wannsee

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